Förlåtelse

2010-02-06 ♥ 14:32:57 | Kategori >> Mitt liv | KOMMENTARER (0)

Förlåtelse. Det är en viktig egenskap alla bör ha mycket av. Alla är värd en andra chans till att bättra till sig och inse sitt eller sina misstag. För alla gör misstag, man gör misstag ofta, ibland flera gånger om dagen. Och om man inte får göra dessa misstag så lär man sig ingenting utav det. Det är därför förlåterlse är så viktigt, för att förlåta någon för dess misstag.

Jag minns så väl ett stort misstag jag gjorde en gång i åttan. Jag kunde inte någon fråga på ett matteprov, så jag öppnade boken och letade reda på det rätta svaret. Smart tyckte jag. Detta mitt framför ögonen på läraren i klassrummet. Han blev snortokig och hotade med IG om han kom på att jag gjorde det igen. En uppgift förstörde hans förtroende för mig, men jag fick en chans till och jag har och kommer aldrig mer göra om det. Jag har aldrig skämts så mycket i hela mitt liv.

Varje enskild människa har en gräns, och om någon överstiger den gränsen så är den inte värd förlåtelse. Men en andra chans till att visa att den ångrade det som gjorts eller sakts bör alla få tycker jag. Man behöver inte förlåta helt ut, men man måste försöka. Både för sin egen skull och för den andres. Kan man inte förlåta går man och ältar och tänker mycket på det som hänt och den personen som gjorde misstaget kommer med stor sannorlikhet aldrig komma över det. Ett sår för resten av sitt liv.

Tiden läker alla sår, javisst men inte alla. Vissa sår slits upp mer och mer för ju längre tid det går. Vissa sår behöver förlåtelse för att läka.


To make it clear, den här texten syftar inte på någon. Bara något jag kom på.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0